27 mei 2017

Pianoconcert Bach: begin en einde van alle muziek

Geschreven door Peter Kluit

Bach: begin en einde van alle muziek

10 juni a.s. in de Remonstrantse kerk te Haarlem,

Piano-duo Lennie Kerkhoff en Gerrie Meijers spelen Bach-bewerkingen vierhandig

Aanvang 15.00 uur.

De entree is vrij, na afloop is er wel een waarderingscollecte.

Als organiste is Gerrie Meijers al ruim 25 jaar in dienst bij de Remonstrantse kerk in Haarlem, waar zij veel vrijheid krijgt de kerkdiensten muzikaal te omlijsten. Dit jaar heeft Gerrie samen met ds. Sabine du Croo gekozen te focussen op Bach, zo werd er in het voorjaar tijdens een kerkdienst de Kleine Matthaus Passion uitgevoerd en andere diensten met Bachs muziek omlijst.

Maar één maal per jaar krijgt Gerrie als musicus vrijbaan voor een niet-religieus concert in “haar” kerk. Voor het concert van dit jaar slaat Gerrie met de Haarlemse pianiste Lennie Kerkhof de handen ineen, putten zij uit het rijke repertoire van Bach en spelen zij beide vierhandige Bach-bewerkingen op piano:

  • Orchester Suite no. 3 in D BWV 1068, bewerking Max Reger
  • ‘Wohl mir, dass ich Jesum habe’ uit Cantata BWV 147, bewerking Leonard Duck ‘Schafe können sicher weiden’ uit Cantata BWV 208
  • Passacaglia in c voor orgel BWV 582, bewerking Franz Xaver Gleichauf

Voor Max Reger was Bach het begin en het einde van alle muziek (‘Bach ist Anfang und Ende aller Musik’), hij bewerkte de Orkestsuites en Brandenburgse concerten van Bach voor vier handen aan de piano. Een suite begint altijd met een ouverture in Franse stijl en dan volgt er een reeks dansen, zoals de Courante of de Bourrée.

De twee bewerkingen uit cantates van Bach zijn gemaakt door Leonard Duck. Cantate 147 is een religieuze cantate, oorspronkelijk geschreven voor de vierde Adventszondag, maar later uitgebreid en herschreven voor het feest van de Visitio Mariae.

De Passacaglia van Bach is zijn Magnum opus geschreven voor orgel. De monumentale compositie is gebaseerd op een steeds terugkerend thema en mondt uit in een indrukwekkende fuga. De bewerking voor vier handen heeft in de 19e eeuw veelvuldig geklonken en is gemaakt door Franz Xaver Gleichauf.

Over bewerkingen gesproken: Bach zelf bewerkte ook concerten van Vivaldi voor orgel, m.a.w.: bewerkingen van zijn composities voor piano zou hij vast goed gevonden hebben!

Kom ook de 10e juni en geniet van de eeuwen oude muziek in een nieuw jasje. Na afloop van het concert kunt u nog even nagenieten en wordt u een hapje en een drankje aangeboden.

NB: Het afgelopen voorjaar werd er een goedbezochte cursus over de Matthäus Passion aangeboden, waarin de historie van deze ‘kathedraal’ en de teksten zijn toegelicht. Voor het volgende jaar zal er weer iets dergelijks worden georganiseerd en ook de Kleine Matthäus zal weer worden uitgevoerd. Wilt u op de hoogte blijven van deze of andere activiteiten, mail dan naar remonstranten.haarlem@gmail.com of aan de dominee zelf: sabineducroo@gmail.com

Gerelateerd