12 januari 2024

Concert 20 januari 2024, 16.00-17.15 uur

Geschreven door Peter Kluit

LIED – van gregoriaans naar spoken word-
toegang gratis, collecte en hapje en drankje na afloop

Als je de vraag ‘Wat is LIED?’ stelt aan je computer (gewoon nog simpel via google) krijg je het antwoord van encyclo.nl en dat luidt: ‘LIED is een term uit de muzikale en literaire genreleer voor de aanduiding van een tekst die doorgaans bedoeld is om gezongen te worden’.

In dit concert banen we een slingerpad door de muziekgeschiedenis van LIED waarbij we als beginpunt het gregoriaans nemen met als doel na een uur uit te komen bij het spoken word. Onderweg komen we langs pleisterplaatsen zoals de componisten Monteverdi, Händel en Grieg, muziekvormen als oratorium, opera, musical, het Franse chanson en niet te vergeten het Nederlandstalige lied en uiteindelijk landen we bij enkele strofen van Amanda Gorman’s ‘The Hill we climb’.

Zingen kun je in je eentje, maar zingen met iedereen die min of meer toevallig op dezelfde plek aanwezig is ook een muzikaal genre, het heet community singing. M.a.w.: U wordt van harte uitgenodigd af en toe van u te laten horen, zoals u kunt zien op het programma, dat hier onder volgt en nog gewijzigd kan worden. tekst geschreven door Gerrie Meijers

Uitvoerenden:
Joost van Tongeren –  bariton/gitaar
Suzanne Groot – viool
Gerrie Meijers –  orgel/piano

Remonstrantse kerk Haarlem,
hoofdingang Prins Hendrikstraat (zij-ingang Oranjekade 1 voor minder validen)

Programma

  • Kyrie     gregoriaans (sinds de 9e eeuw)
  • ‘Flow my tears’ (Lacrime uit ‘The second book of songs and ayres’ 1600)     John Dowland (1562-1626)
  • ‘Pur te miro’ (duet uit de opera ‘L’incoronazione, di Poppea’ 1642)     Claudio Monteverdi (1567-1643)
  • ‘Now winter comes slowly’ (song)     Henry Purcell (ca. 1659-1695)
  • Recitativo accompagnato & Air For behold darkness shall cover the earth’ &  ‘The people that walked in darkness have seen a great light’ (uit het oratorium ‘The Messiah’ 1741/1742)     Georg Friedrich Händel  (1685-1759)
  • Canzonetta van Don Giovanni ‘Deh! Vieni alla finistra’ (uit de opera ‘Don Giovanni’ 1787)     Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
  • Auf Flügeln des Gesanges (lied)     Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) bewerking voor  viool en piano
  • Aria van Rodolfo ‘Vi ravviso’ (uit de opera ‘La Sonnambula’ 1831)     Vincenzo Bellini (1801-1835)
  • ‘Solvejgs Lied’     Edvard Hagerup Grieg (1843-1907) bewerking voor viool en piano van Sauret
  • Hava Nagila voor viool en piano    Jiddisch Lied, ca. 150 jaar geleden ontstaan in een sjtetl -dat is een kleine joodse gemeenschap- in Oekraine
  • ‘An die Nachgeborenen II’ (1934-1938)     Bertolt Brecht (1898-1956)/Hans Eisler (1898-1962)
  • ‘W’ll meet again’ (1939)     Vera Lynn (1917-2020)/Ross Parker/Hughes Charles met publiek
  • Het dorp (melodie Franse chanson ‘La Montagne’ 1964, Nederlandse tekst van Friso Wiegersma, de partner van Wim Sonneveld 1917-1974)     Jean Ferrat (1930-2010) met publiek
  • ‘24 Rozen’ (1967)     Toon Hermans (1916-2000) met publiek
  • ‘Later gaan we naast elkaar’ (1987)     Herman van Veen (geb. 1945)
  • ‘Zing-vecht-bid-lach-werk en bewonder’ (1971)     Ramses Shaffy (1933-2009) plus publiek
  • ‘Bring him home’ (uit de musical ‘Les Misérables’ 1973)     Claude-Michel Schönberg (geb. 1944)
  • ‘Anthem’ (1992)     Leonard Cohen (1934-2016) met publiek
  • ‘The hill we climb’ (inauguratie President Joe Biden 2021)    Amanda Gorman (geb. 1998)

Gerelateerd