2 november 2023

ANSELM KIEFER, gaat dat zien!

Geschreven door Peter Kluit

Veel mensen staan wat gereserveerd tegenover “Moderne Kunst” en zeker als het om
schilderkunst gaat. “Kan mijn nichtje ook”, “wat een geklieder”, “moet ik dàt nou mooi
vinden?” zijn de bekende (en afgezaagde) commentaren.
Welnu, er is hoop! Er bestaat een schilder, die zeker modern is, maar ook toegankelijk.
Modern, omdat hij ongewone technieken gebruikt. Hij plakt bijvoorbeeld zonnebloemzaden
en stro op zijn schilderijen. Of hij zet de vlammenwerper tegen zijn reusachtige, geschilderde
doeken, terwijl een helper klaarstaat met de tuinspuit.
Toegankelijk, omdat het eindresultaat figuratief en begrijpelijk is. Je snapt wat je ziet: vaak
grote lege gebouwen, of zolders met houten balken vol nerven, of zonnebloemen in alle
stadia van hun groei. Hij kan gewoon héél goed tekenen, dat is duidelijk. Je hoeft niet te
denken, dat hij “moderne” vormen kiest om zijn gebrek aan talent te verhullen.
En waarom zouden lege gebouwen en kale zolders nou mooi zijn? Hij maakt de leegte
imposant! Het is alsof je er zò in kunt lopen en dan vol ontzag in zijn ruimte staat. Je voelt je
uitgenodigd en meegezogen….
Anselm Kiefer is de jongste niet meer, want geboren in april 1945 in Donaueschingen, dus bij
de bron van de Donau. Hij heeft zowel aan de universiteit gestudeerd (rechten, literatuur en
Romaanse talen) als aan de kunstacademies van Freiburg, Karlsruhe en Düsseldorf. Een
veelzijdig mens is hij dus en dat zie je terug in zijn werk.
Overal in Nederland, dus ook in Haarlem en Amsterdam, draait sinds 26/10 een prachtige
documentaire over Kiefer: “Das Rauschen der Zeit”.
Museum Voorlinden in Wassenaar heeft een tentoonstelling over zijn werk tot 25/2 2024.
Julie Heyning

Gerelateerd